Med långvariga relationer

-De allra flesta av oss vill veta vad som händer och inte bli överraskade. Om ett problem dyker upp ska man känna att det går att ringa och prata, och att man vet vem man pratar med.

 
Skriv ut sidan

Jag är säker på att det är bra både för våra kunder och för oss som bank. Om man känner varandra väl gör man ett bättre jobb, det blir win-win för alla, och både fler och bättre affärer när man kan lita på varandra. Jämför med till exempel frisören, eller bilmekanikern. De flesta av oss vill möta samma person varje gång vi går och klipper oss, eller ska serva eller laga bilen – trygghet!

Att hela tiden vara där ute hos kunderna är – och har alltid varit – en stark drivkraft hos mig. Det gäller att ”så samtidigt som du skördar”, det vill säga att inte slå sig till ro när du gjort en affär utan hela tiden arbeta vidare. Fråga kunderna, visa dig intresserad och erbjud nya saker! Men också att göra affärer idag på ett sådant sätt att du kan göra det igen, och igen också i morgon och i övermorgon.

Jag har alltid trivts väldigt bra ute ”i verkligheten”, hos kunderna, i deras värld. Jag går på mycket medlemsmöten, organisationers årsmöten och tar kontakt, pratar, berättar och kommer med förslag. Det är så man över tiden bygger relationer och förtroenden. Svårare behöver det inte vara! Har du något nytt och spännande att berätta finns det alltid någon som vill lyssna. Till exempel om det kommer en ny tjänst som heter Swish.
Och börja tidigt! En chef jag hade för många år sedan sa något i stil med: ”Lär känna ungdomarna, de som är aktiva i organisationernas ungdomsförbund, det kommer att resultera i goda relationer längre fram.”
Jag skulle kunna dra många exempel där jag lärt känna unga och duktiga människor tidigt och sedan följt deras karriärer till fackliga ordföranden, kommunalråd och andra nyckelpositioner.

Bank är i mångt och mycket en förtroendebransch. Finns inte det ömsesidiga förtroendet mellan kund och bank frodas lätt misstänksamhet. Men genom att vara närvarande och tillgänglig, hjälpa till när det behövs och höra av sig med jämna mellanrum bygger du långa och varaktiga relationer – som överskuggar eventuell misstro och håller över tiden.

Lars Backe,
Swedbank Malmö

Artikeln publicerad torsdagen den 8 oktober 2015.

Tillbaka
Sök i Kyrkmyntet

Med långvariga relationer

Lars Backe på Swedbank i Malmö är välkänd i organisationsvärlden och har arbetat många år med bankens organisationskunder, däribland Svenska kyrkan. Hans framgångsrecept är att skapa långvariga relationer som bygger på förtroende, ömsesidig respekt och trygghet.
Länkar

Prenumerera på Kyrkmyntet

Prenumerera
Följ vårt RSS-flöde
Kontakta kyrkan
Vill du kontakta Svenska kyrkan på nationell nivå om Kyrkkontot eller banksamarbetet?

Svenska kyrkan
751 70 Uppsala
Telefon 018-16 95 00

Kontaktpersoner:
» Lena Hognesius
» Anders Thorendal

Besök gärna Kyrkkontots hemsida på Kyrknätet.

Tipsa redaktionen

Har du någon idé om vad du vill läsa om?
Skicka ett mail till oss och berätta!

Kyrkmyntet utges av Swedbank och Sparbankerna.
Ansvarig utgivare: Mats Blanck, Swedbank, 018-17 35 81
Redaktion: Hårda ord, Johan Hård, 070-577 76 55